Välkommen till
Bäckängs­gymnasiet

Alla kan bli något stort

Bäckängsgymnasiet har stått för utbildning med kvalitet och traditioner i över 100 år, samtidigt som vi hela tiden varit öppen för omvärlden, för elevernas behov och för nya idéer. Här värderas debatt, engagemang och kreativitet högt eftersom vi vet att det får människor att växa.

Vi erbjuder några av landets bästa utbildningar och målen är högt ställda, men eleverna är alltid i fokus. Vi vet att alla kan bli något stort och att du kan bli det på Bäckäng.

Martin Eklöf
Gymnasiechef

Det här är Bäckäng

På Bäckängsgymnasiet finns en sund studiekultur som bygger på att sätta höga mål och jobba fokuserat för att nå dem. Våra duktiga pedagoger stödjer sig på gedigna kunskaper och vetenskapliga metoder. Vi är måna om att utbildningen ska vara bred och så nära verkligheten som möjligt så att eleverna förbereds för livet efter skolan.

Det allra viktigaste är att vi gör det tillsammans i en miljö som tillåter alla att växa och utvecklas. På Bäckäng samarbetar vi och hjälper varandra framåt. Det tror vi är anledningen till att Bäckängs elever de senaste åren har haft de bästa studieresultaten i hela kommunen i snitt.

Filmen om Bäckäng

Sedan 1901 har vårt läroverk stått för utbildning, traditioner och kultur. På senare dagar (1968) blev vi Bäckängsgymnasiet och här värnar vi om allas lika värde, en sund studiekultur och möjligheten att utveckla sig själv. Alla kan bli något stort, och det kan du bli här på Bäckäng.

Se mer om skolan

Vad tycker våra elever om sin utbildning? Och om skolan? Hör vad våra elever och lärare har att säga i intervjuerna om alla våra program på vår Youtube-kanal. Där hittar du också fler filmer och klipp om Bäckäng!

Vill du vara uppdaterad med vad som händer på Bäckäng? Följ oss på instagram!

Elever på skolan

Lärare på skolan

Elevföreningar

Bäckäng stories

Skolan med traditioner – Bäckängs föreningsliv

Förgyll din tillvaro på Bäckängsgymnasiet genom att engagera dig i föreningslivet. Här hålls traditioner och engagemang vid liv – och så har man väldigt roligt tillsammans.

Fråga vilken gammal – eller nuvarande – elev som helst: föreningslivet på Bäckängsgymnasiet är det som sätter guldkant på gymnasietiden. Bäckängs olika föreningar har anor mer än 100 år bakåt i tiden och ger eleverna en chans att engagera sig i allt från nöje och spex till världsförändring och politik. Det finns helt enkelt något för alla!

Som ny elev på Bäckängsgymnasiet träffar du på de olika föreningarna redan på Ettornas dag i september. Då presenterar de sig och ger smakprov på sina aktiviteter, och ettorna kan ansöka om att gå med.

Med egna ord

Har du koll på Bäckängs alldeles egna ord och uttryck? Här är några Bäckäng-glosor att plugga in inför skolstart:

Bäckängit
Elev som studerar på Bäckängsgymnasiet.

BB
Bäste Bäckängit. Två personer väljs varje år för att vara länken mellan skolan och alla elevföreningar.

CKR
Centralkapprummet. Platsen för de flesta elevskåpen och en hel del gemensamma aktiviteter, till exempel under Kulturveckan.

HALIB
Högre Allmänna Läroverket i Borås, det vill säga Bäckängsgymnasiet.

Biblioteket – kunskap i mängder

Det tre våningar höga nya biblioteket på Bäckängsgymnasiet har snabbt blivit skolans mittpunkt och hjärta. Den första – och största – våningen är fylld med böcker, såväl fack- som skönlitteratur på flera olika språk, och många sittplatser för avkopplande stunder, plugg och lågmälda samtal. De övriga två våningarna innehåller fler studieplatser, både i grupp och avskilda, och böcker om estetiska ämnen respektive naturvetenskaplig litteratur. I biblioteket hittar du förstås också mängder av tidningar och tidskrifter.

Bästa studieresultaten i Borås

Samarbete, högt satta mål, studiekultur och välutbildade pedagoger. Därför har Bäckängsgymnasiets elever bäst betyg i Borås.

Det allra viktigaste är att vi gör det tillsammans i en miljö som tillåter alla att växa och utvecklas. På Bäckäng samarbetar vi och hjälper varandra framåt. Det tror vi är orsaken till att Bäckängs elever de senaste åren har haft de bästa studieresultaten i hela kommunen i snitt.

Bäckängsgymnasiet

Telefon: 033- 35 79 40