VÄLKOMMEN TILL VISKASTRANDSGYMNASIET

HÄR BLIR DU PROFFS

På Viskastrandsgymnasiet är vägarna till kunskap många och möjligheterna att bli proffs ännu fler! Vilket program du än väljer så är mål att du ska behärska ett yrke efter utbildningen.

Du kommer att bli något av en expert på ditt område. Våra goda kontakter med branschorganisationer och företag i kombination med våra utmärkta lokaler, övningsområden och uppdaterade maskinparker garanterar att du får en aktuell utbildning.

På alla våra yrkesprogram ingår det minst 15 veckors praktik på en arbetsplats med en erfaren handledare. Det öppnar dörrarna till arbetslivet och ger dig chansen att knyta viktiga kontakter inom branschen.

Foto på Viskastrandsgymnasiet

DET HÄR ÄR VI

Läser du ett yrkesprogram hos oss har du möjlighet att gå ut med både yrkesexamen och grundläggande behörighet. Vill du dessutom ha någon särskild behörighet kan du läsa mer matematik, historia, samhällskunskap eller naturkunskap. Lärarna har alla stor erfarenhet av yrkeslivet och branscherna de utbildar inom. Därmed har även skolan väldigt goda och täta kontakter med företag och industri. Det ger dig stora chanser att hitta rätt väg för att snabbt komma ut i yrkeslivet. Oavsett vilket av våra program du väljer.

Elever på skolan

Personal på skolan

Som går ut med examen

Korridor på Viskastrandsgymnasiet

“Skulle jag ge något råd till dem som ska göra sitt gymnasieval nu, så är det att välja med hjärtat. Bry dig inte om vad kompisarna gör. Satsa på det du tycker verkar roligt och har du redan en framtidsplan så kör på!

Emma
Välkommen till Viskastrand
Elev som håller i en skylt

VISKASTRANDSGYMNASIET

Telefon: 033-35 31 00 viskastrandsgymnasiet@boras.se

POSTADRESS

Borås Stad
Viskastrandsgymnasiet
501 80 Borås

BESÖKSADRESS

Viskastrandsgatan 8
506 30 Borås

ÖPPETTIDER

7.30-9.30 | 10.00-12.00 | 13.00-14.30 | 15.00-16.00

MÅNGA MÖJLIGHETER

På Viskastrandsgymnasiet erbjuder vi många olika vägar för att alla ska få lyckas och bli proffs.

NIU – NATIONELL IDROTTSUTBILDNING

På samhällsvetenskapsprogrammet kan du kombinera dina studier med nationell idrottsutbildning.

LÄRLING

På bygg- och anläggningsprogrammet kan du bli lärling direkt från år 1, detta gäller för inriktningen husbyggnad. På övriga program kan du bli lärling under årskurs 2 och årskurs 3.

Två målare
Elev som håller upp en skylt

INTRODUKTIONSPROGRAMMET

Har du inte uppnått behörighet till ett nationellt program, då kan du läsa introduktionsprogrammet hos oss. Vi erbjuder både Programinriktat val, Yrkesintroduktion och Individuellt alternativ.

Elever firar studenten

SKICKA OSS ETT MEDDELANDE